Spillet som er elsket av mange og hatet av like mange er tilbake! Denne gangen sterkere enn noensinne og har voksne også i sin fokus.
Pokémon Go (skrives ofte Pokémon GO) er et mobilspill der en skal fange virtuelle monstre (pokémon) med en smarttelefon i den virkelige verden. Spillet er stedbasert, det vil si avhengig av mobilens geografiske plassering, og bruker utvidet virkelighet som blander informasjon fra den fysiske verden med ulike virtuelle effekter. Pokémon Go er utviklet av Niantic og utgitt av The Pokémon Company som en del av franchise-systemet Pokémon. Det kom på markedet i juli 2016 for iOS og Android.
Spillet lar spillere fange, bekjempe og trene pokémon-monstre, maskotliknende spill- og tegnefilmfigurer som opprinnelig ble lansert i Japan i 1996. Spillmonstrene blir vist i form av datafigurer på mobilskjermen plassert i kart og på mobilbilder av nærmiljøet, som om de fantes i de virkelige omgivelsene. Spillet bruker GPS og kameraet på enhetene. Spillet er free-to-play, det vil si har gratis grunnpakke, men kan utvides med tilleggselementer som koster penger.
Kort etter lanseringen har spillet blitt en av de mest nedlastede applikasjonene for smarttelefoner. Etter én uke var det mer enn 21 millioner spillere i USA. Pokémon Go er dermed det mest brukte mobilspillet noensinne. Den enorme populariteten har styrket aksjekursen til Nintendo, som er en av eierne av The Pokémon Company. Selve spillet har fått blandet mottagelse av kritikerne. Leger og andre har rost Pokémon Go som et helsefremmende tiltak både fysisk og psykisk fordi spillerne må komme seg ut, bevege seg og ofte får sosial direktekontakt med medspillere. Andre har kritisert spillet for at ivrige brukere har forårsaket ulykker og ordensforstyrrelser. Atter andre har kommentert spillet som et uvanlig fenomen kulturelt og psykologisk.
Når spilleren logger inn i appen første gang skaper spilleren sin avatar. Spilleren kan velge avatarens stil, hår-, hud- og øyefarge, samt velge blant et begrenset antall drakter. Etter at avataren er skapt, vises den ved spillerens nåværende posisjon sammen med et kart over spillerens nærmeste omgivelser. Funksjonene på kartet omfatter en rekke PokéStops og pokémon-gym. Disse er vanligvis plassert ved identifiserbare landemerker, som for eksempel offentlige kunstverk, historiske steder, monumenter eller andre steder.
Spillet
Når spilleren logger inn i appen første gang skaper spilleren sin avatar. Spilleren kan velge avatarens stil, hår-, hud- og øyefarge, samt velge blant et begrenset antall drakter. Etter at avataren er skapt, vises den ved spillerens nåværende posisjon sammen med et kart over spillerens nærmeste omgivelser. Funksjonene på kartet omfatter en rekke PokéStops og pokémon-gym. Disse er vanligvis plassert ved identifiserbare landemerker, som for eksempel offentlige kunstverk, historiske steder, monumenter eller andre steder.
Mens spilleren beveger seg i den virkelige verden beveger avataren seg på kartet. Forskjellige typer pokémon er bosatt på forskjellige steder, for eksempel finnes det vann-pokémon som regel i nærheten av vann. Når en spiller støter på en pokémon, kan det enten vises med utvidet virkelighet eller med en forhåndsinnspilt bakgrunn. Utvidet virkelighetsmodus bruker kameraet og gyroskopet på spillerens mobiltelefon for å vise et bilde av en pokémon som om den var virkelig. Spillere kan også ta bilder av pokémon man møter, både med og uten utvidet virkelighetsmodus aktivert.
I motsetning til andre spill i Pokémon-serien, bekjemper ikke spillere i Pokémon-Go ville pokémon for å fange dem. Når spilleren møter en vill pokémon, kan spilleren kaste en Poké-ball på den. Hvis spilleren lykkes med å fange en pokémon blir den spillerens. For å lykkes må spilleren bruke riktig kraft, timing og type Poké-ball. Når spilleren har fanget en vill pokémon belønnes spilleren med to typer spill-valuta, sukkertøy og stjernestøv. Sukkertøyene som tildeles avhenger av hvor pokémonen befinner seg i utviklingen sin. En spiller kan bruke stjernestøv og sukkertøy for å øke en pokémons «slagkraft». Det er imidlertid bare sukkertøy som kan brukes til å utvikle en pokémon. Hver pokémons utvikling har sine egne sukkertøy som kan brukes til å utvikle den. Spilleren kan også overføre pokémon til Pokémon-professoren for å tjene flere sukkertøy og lage plass til flere pokémon. Målet med spillet er å fylle ut alle oppføringene i Pokédex, en katalog over pokémon, ved å fange og utvikle alle 151 pokémon.
Alle pokémon blir vist med en slagkraft. En pokémons slagkraft er et anslag over hvor kraftig den er i kamp. Ikke alle pokémon-figurer av samme type har samme slagkraft. Generelt vil en spiller fange pokémon med større slagkraft etter som dens nivå øker.
Spillere opparbeider poeng for erfaring med forskjellige aktiviteter i spillet. Spillernes nivå stiger når man får nok erfaringspoeng. På nivå fem er spilleren i stand til å kjempe i et pokémon-gym og være med i ett av tre lag (rød for for Team Valor, som har pokémonen Moltres som maskot; blått for Team Mystic, som har Articuno som maskot, eller gult for Team Instinkt, som har Zapdos som maskot). Lagene fungerer som større enheter innenfor Pokémon Go-verdenen. Hvis en spiller går inn i et Pokémon-gym som er kontrollert av en spiller som ikke er en del av samme lag, kan de utfordre lederen der for å senke gymets «prestisje». Når prestisjen til et gym er redusert til null vil spilleren ta kontroll over gymet og være i stand til å sette en pokémon der for å forsvare det. På samme måte kan et team oppgradere prestisjen til et gym kontrollert av dem selv ved å slåss med lederen.
Spillet er gratis å spille, men det er mulig å kjøpe Poké-baller og andre spillelementer.