Free-to-play (F2P) er en fortjenelsesmodell til videospill som har muligheten til å la sine spillere til å spille uten å betale. Modellen ble først populært brukt tidlig i massivt multiplayer onlinespill (MMO) rettet mot hobbyspillere, men fant senere bredere adopsjon blant spill utgitt av store videospillutgivere for å bekjempe videospill piratvirksomhet og høye systemkrav. Siden spill ved hjelp av konseptet er tilgjengelig uten kostnader for spillerne, bruker de andre midler for å samle inntekter, for eksempel tellerskritt penger for visse in-game elementer eller integrere reklame i spillet. Et eksempel på et slikt spill er Runescape.
Free-to-play kan sammenlignes med pay-to-play, hvor betaling kreves før man bruker en tjeneste, og freemium, en mer generell term og en forretningsmodell der et produkt tilbys kostnadsfritt mens et gebyr belastes for brukerne å få tilgang til premiumfunksjoner. Det er ingen streng skille mellom visse shareware-versjoner av spill og Free-to-play spill, men shareware versjonene er generelt enormt mer begrenset med mindre enn en fjerdedel av standard innholdet som vanligvis er tilgjengelig og ingen online modus. Hvis det ikke betales startavgift for noen funksjon i et spill det er kjent som freeware.